onsdag 26 augusti 2009

Buss sightseeing

Äntligen återförenade igen.

Det var nu dags för båtutflykten jag hade planerat med den stora fina båten. DanaW och PetVet hade tidigt kommit frånj Kosovo och anslutet till vårt hotell.
Buss från hotellet kl 08.40 och sedan framme i Tivat i lagom tid innan båten lämnade kajen. Gene gnällde att det var för tidigt, men vi lyckades övertala honom genom lova honom att just den här båtturen var troligen den vackraste han någonsin har gjort.
Sightseeingen utgår från Tivat och båten tuffar sakta till Herceg Novig, där man kan gå av och promenera uppför de 1065 trappstegen till Gamla sta´n. Efter Herceg Novi tuffar båten vidare till Zejenski, där man byter till en mindre båt som guppar fram till de blå grottorna. Där kan man ta sig ett svalkande bad, om det inte finns några hajar förstås. Sedan tillbaks till den stora båten igen, som sakta åker in i Kotorfjorden. Inne i Kotorfjorden så får man tillfälle att besöka en artificiell ö, där man har byggt en kyrka, som har blivet en vallfärdsplats för alla katolska sjömän. Efter "kyrkobesöket" så stannar men till vid den underbara lilla staden Perast, där tillfälle ges för bad och förfriskningar. Efter en timme i Perast så går rutten till slutdestinationsorten Kotor, där man erbjuds guidad tur genom deras gamla stad. Några timmar senare med buss tillbaks till Becici och hotell Tara.
Kl 08.45 stod alla sex och väntade vid busshållsplatsen. Den store fina turistbussen kom och vi betalade våra 90 Euro. Vi ockuperade sätet längst bak i bussen. Nästa stopp var hotel Slovenska Plaza, Budva där en grupp av 35 italienare också hade anmält sitt intresse att åka med den stora fina båten. Bussen lämnade Slovenska Plaza och körde sedan norrut mot Tivat.
Det var en härlig lördagsmorgon. Solen sken och redan vid 09.00-tiden så var temeperaturen minst 30 grader. Efter någon halvtimmes lugn och säker körning så kom vi fam till hamnen i Tivat. Eftersom vi satt längst bak i bussen så kom vi av sist. Efter en kortare promenad kunde vi äntligen se den stora fina båten, med den stora fina restaurangen. Soldäck fanns och inomhus air condition. På vägen dit så påmindes jag de tidigare turerna jag har gjort i Kotorfjorden, men med andra mindre båtar. Bl a båten Vesna, som tog 75 passagerare. Träbänkar. Ingen restaurang utan det enda som fanns att köpa var grillad fisk, Loza, varmt rött vin och varm öl. Den andra gången var med en liten plastbåt som tog 25 personer och man satt under ett tak gjort av segelduk. Ingen mat eller dryck serverades och man tvingades att sitta i "givakt" för att alla skulle få rum. Men nu den stora fina "Bateau mouchen" och alla fina faciliteter. Början av kön närmade sig den den stora fina båten, men efter guidernas tillrop, ändrades riktning och man passerade den stora fina båten, gick och satte sig i en sådan där liten plastbåt jag beskrev tidigare.
"Amatörer" tänkte jag. De kommer aldrig orka med att sitta en hel dag på en sådan där liten båt. Jag tog (som vanligt täten) och gick på landgången till den stora fina båten. Tittade mig om - alla med. En av guiderna skriker något och jag stannar. Hon vinkar åt mig och ber mig komma till henne. När jag är framme hos henne så pekar hon att jag och de andra ska gå på den lilla plastbåten. Det var bara vi kvar på kajen och de andra väntade otåligt att vi skulle gå ombord, så man kunde komma ut på vattnet och få lite svalka.
Ännu en gång uppmanade guiden mig och de andra att gå ombord på den lilla båten. Jag frågade guiden om det var ett skämt. Vi hade betalt för att åka med den stora fina båten och vägrade att åka med den lilla. Den stackars guiden, en flicka i 20-årsåldern, förklarade att den stora fina båten hade hyrts ut för bröllop och man hade i sista stund ordnat fram dessa små plastbåtar. Samtliga tittade på den lilla plastbåten och insåg att det inte skulle fungera. Sitta på en plastbänk i 90 graders ställning, i givakt tätt tillsammans med 25 andra personer utan mat och dryck. Efter en snabb överläggning och ett beslut i koncensus så krävde vi nu skjuts tillbaks till Becici och pengarna tillbaks. Om jag minns rätt så upprepade jag nog ordet "fraud" några gånger. Anblicken av sex missnöjda "vikingar" var för mycket för den stackars guiden. Hon ringde till busschauffören, som tvingades vända om och köra tillbaks till Tivat. Sedan ett nytt samtal till resebyrån, som erbjöd sig betala tillbaks vad vi hade betalt.
Bussen kom. Kort stop för lite frukost. Till resebyrån. Pengarna tillbaks. Bussen forsatte sedan fram till hotellet. Efter en kortare frågesport sammanställd av DanaW på hotellets trappa så togs ytterligare ett beslut i koncensus. Poolen. Poolen.
Efter ett snabbt ombyte så fanns hela sällskapet vid poolen. Dagen tillbringades med diverse arrangerade vattenlekar. Bl a en simtävling med alla de fyra simsätten. Vem som vann är i skrivande stund oklart. Väntar fortfarande på att få fotona framkallade.
Sunkovic satt lite för sig och tittade på poolens rena och klara vatten. Till slut vände han sig mot Mister Krister, pekade på poolen och frågade:
-:"Är det här kusten?"

Till slut. Ett stort tack till samtliga för att ni tog er tid att komma till MNE. En otroligt trevligt helg med så många roliga och otroliga minnen. Tyvärr sprack min planering, men det var roligare.
Potatismos.

1 kommentar:

  1. Lasse det är du som ska ha ett stort tack,du var helt otrolig som reseledare, nästa gång syns vi i Pristina, när dom har fått tillgång till kusten

    SvaraRadera