måndag 24 augusti 2009

Geografi, Stalin och jordbävning


Geografiavsnittet dedikerat till Sunkovic.

Måste nog börja med en liten geografilektion. Har efter helgens alla kloka men ibland förvirrande frågor ställda av Sunkovic insett att forna Jugoslavien kan te sig svårt och efter ha svarat på Sunkovics samma frågeställningar ett 20-tal gånger, så kan det vara bra att få ned svaren på pränt:Montenegro är ett land med ca 25 mil lång kust. Dubrovnik år inte ett land, utan en stad i Kroatien, inte så långt från Budva faktiskt. Budva ar en kuststad i Montenegro och heter inte Podgorica. Montenegro är ett eget land och tillhör sålunda inte Dubrovnik, som visserligen ligger på Balkan men är inte huvudstad i Kroatien. Zagreb är huvudstaden i Kroatien, men har ingen kust. Sålunda Zagreb är inget land utan en stad och faktisk huvudstad. Jag vet inte anledningen till att Zagreb, som inte har kust, blev huvudstad i Kroatien.
Kosovo tillhör inte Montenegro. Kosovo har ingen kust. Småland har ju kust....... Dubrovnik har inget med Kosovo att göra. Det går att arbeta i länder utan kust. Det ar inte bara Kosovo som saknar kust. Även länder som Österrike och Schweiz saknar också kust och där bor det folk. Det går att leva och arbeta i länder utan kust. Småland har mycket kust.....Montenegro har kust och huvudstaden heter Podgorica, alltså inte Dubrovnik.
Kommande lektioner blir övriga Balkan och internationella organisationer som finns och verkar i regionen. Beträffande flaggor så hänvisar jag till fotot.
Stalin och jordbävning
När jag befinner mig härnere så har jag alltid ryggsäck på mig. Det är en vana jag har fått sedan mina resor i Tajikistan, då jag på nära håll (80 mil från epicentrum där över en miljon människor omkom i Pakistan) fick uppleva en ordentlig jordbävning. Krille, sedan fem år bosatt i Taji, var personen som fick mig att inse att det är inte fel att ha en packad ryggsäck på sig i länder där jordbävningar gör sig påminda. I ryggsäcken ska det finnas kontanter, två mobil telefoner, pass alt id-kort, vatten, tändare och ngt ätbart (kex eller dylikt). 1979 var den senaste stora jordbävningen i MNE. Ett hundratal omkom vid kustområdet i närheten av Budva och Becici. Länge sedan kanske, men man känner faktiskt av jordbävningar här lite då och då. Anledningen till mitt ryggsäcksbarande väckte många roliga och humoristiska kommentarer från mina gäster kan jag lova er.
Efter restaurang Jadrans middag hade mina gäster lite svårt att följa efter mig. Jag vet inte varför de valde att gå efter mig, men det gjorde de i alla fall. Jag stannade ungefär var 100 meter för att de skulle komma ifatt. Första kvällen var vi "samlade" fram till "Gamla sta'n" i Budva. Jag vände mig om och sa till Gene och Sunkovic att det fanns ett bra café bara ca 50 meter längre fram. När jag var framme vid caféet vänder jag mig om och upptäcker att båda är borta. Otroligt. Jag pratade med dem för ca 30 sekunder och 50 meter sedan. Sätter mig på en bänk och väntar in. De syntes inte till, så efter 30 minuters väntan tar jag en taxi till hotellet. Går och lägger mig. Efter ca två timmars sömn blir jag väckt av Gene och Sunkovic. Jag undrade vart de hade försvunnet. Det var ju omöjligt att de skulle kunna försvinna på en 50-meters sträcka, tyckte jag då.
Både Gene och Sunkovic tyckte att jag hade gått for fort. De hade bara sett en gumpande ryggsäck, som hade försvunnit i mörkret. Men de berättade också att man hade stannat vid en Stalin staty. Både Gene och Sunkovic hade blivet så överväldiga att mitt inne i Budva få träffa Stalin. Stalin statyn kramades, citat från Stalin lästes högt upp uppblandat med höga rop efter mig. När kramkalaset med "Stalin"var slut och det var dags att leta efter mig, så upptäckte de att det inte alls var en Stalin-staty, utan en lokal statuerad MNE-förmåga. Men det gjorde inte sa mycket for Gene konstaterade glatt:
-:Han var i alla fall lik Stalin........."
Dagen efter så läste jag följande i en lokal tidning:
(AP) — PODGORICA, Montenegro - Seismologists in Montenegro say a magnitude 4.8 earthquake has shaken the tiny Adriatic state but caused no casualties or damage.
The last major earthquake in Montenegro was in 1979.

7 kommentarer:

  1. Låter som om ni mera drack middag än åt middag tycker jag. Och den geografilektionen skulle jag velat hört i live-sändning. Fortsättningen blir spännande att se fram emot.

    SvaraRadera
  2. Verkar som om gästerna är från Teeby. Det ligger väl utan för Malmö om jag inte minns fel.(ca 60-65 mil utanför?)
    Samtidigt kan jag förstå förvirringen - det är mycket Stock vid Montenegros kust, eller var åtminstone.
    P

    SvaraRadera
  3. tack för att du redde ut en del. Kan jag använda din geografilektion på min lektion...:-)

    Malin

    SvaraRadera
  4. Äeh de' där me jordbävning tror jag inte alls på. De' måste ha varit den
    avbrutna tävlingen i ryggsim där alla försvann åt varsitt håll. Tur att den
    hölls i poolen

    SvaraRadera
  5. TJ - nej vi åt verkligen mycket och länge.
    Malin - du får gärna använda geografilektionen.
    P - Stocken är slut.
    Gene - det behövdes inga simtävlingar frö att alla skulle försvinna åt sina håll. Det räckte med en lugn och stilla promenad.

    SvaraRadera
  6. Oj oj oj, vad jag skrattade - den geografilektionen gick inte av för hackor! Tur att det finns lite kust i Teeeeby!

    SvaraRadera
  7. Oj
    vi letade förgäves att köpa ett blinkande ljus, där det stod Follow Me, som vi ville fästa på den guppande ryggan vi kom på iden när vi mellanlandade i Buda, som ej har någon kust,eller hur Lasse, lite lärde jag mig, men du var en riktig duktig lärare,saknar dig

    SvaraRadera