måndag 10 augusti 2009

Övningskörning

Fotot föreställer utsikten från vägen från Budva mot Poddan i höjd med molnen.

I fredags under morgonfikat tittade Valeri allvarligt på mig och sa:
-:"Lars, tonigt at 19.00 hrs I´m warning you to go out. Please stay in your appartment and do nothing".
Eftersom han såg allvarlig ut kunde det ju vara något allvarligt. Jag frågade honom om det var av någon speciell anledning som jag inte skulle vara ute och gå.
-:"Lars", upprepade han igen, "tonight I will take my first practical exercise for my driving license for motor bike and I don´t know how it will end. I have never been driving motor cycle before and now when I´m 55 years old it´s time to start exercise".
Jag undrade naturligtvis varför han skulle ta motorcykelkörkort nu när han nått 55 år. Han svarade eftersom vi ska flytta till ett annat kontorskomplex så skulle han få längre att gå och då vore det bra med en motorcykel. Det är lätt att ta sig fram och den är lätt att parkera blev svaret.
Frågan varför han inte promenerade istället för att åka bil eller motorcykel blev aldrig besvarad, förutom en blick som kunde tolkas "du är ju för faan inte klok".
Nåväl, kvällen kom och jag höll mig in inomhus. Lagade förresten Milanobiffar med aningen tomat/citronspetsad gräddsås och till det klyftpotatis.
Idag, måndag, så ringde Valeri redan vid 07.50 och undrade om skulle dricka en kopp "Deutsch" tillsammans.
-:"Sure, see you at "Café F2" in five minutes," svarade jag och blev nyfiken på hur övningskörningen hade fungerat.
Redan när jag kom till caféet så stod min "Deutsch" där och jag hann inte ens sätta mig ned på stolen förrän Valeri berättade följande:
att i fredags, alltså första gången när han övningkörde så hade han varit jättenervös. Han hade spännt sina armar så mycket att han hade fått kramp i underarmarna. Han hade av sin lärare fått låna en hjälm som var en cykelhjälm gjord av frigolit täckt med röd hårdplast. Nu måste han köpa en integralhjälm, för hade man otur kunde man få flugor i sina ögonen och måste då kanske blunda och då kanske något oväntat inträffa. Köra på något eller något liknande. Första lektionen varade i 1 timme och 45 minuter och när han var klar så tyckte körskoleläraren att han även dagen efter skulle ta dubbla pass d v s ytterligare 1 timme och 45 minuter. Första "passet" alltså "fredagslektionen" hade Valeri kört på ett stor tom asfalterad P-plats i närheten av aluminiumfabriken. Start och stopp. Start och stopp. Vingligt och dålig balans var hans eget omdöme.
Lördagsspasset, det andra lektionspasset, genomfördes på en avstängd asfalterad väg också i närheten av aluminiumfabriken. Han hade under sina två lektioner kört fram och tillbaks på vägen. Nu äntligen kände han att han inte längre spände sina underarmar och att krampen var långt borta.
Det började kännas bra, men körläraren tyckte att Valeri skulle köra ett dubbelpass på söndagen också. Den här gången på samma P-plats som första gången och nu var det "åttor" som gällde. Ett av momenten i den kommande uppkörningen är att köra några "åttor". Under sina två lektionstimmar så övade han på "åttor" hela tiden.
-:"It´s not so easy at it looks to drive these "eights" and my teacher wants me to drive "eights" tonigt to", sa Valeri och såg aningen förnärmad ut.
Under vår kaffestund så fick jag inte "tungan i vädret" så där jättemycket och det kanske var bra det.
På lunchrasten hade Valeri varit ute och köpt en svart integralhjälm av med nedfälltbart "plexi glas" som han uttryckte sig. Den hade kostat 200 Euro, men det var rea och med VAT-kortet så kom han till 80 Euro och ikväll blir det nya "åttor" på P-platsen.

2 kommentarer:

  1. Körskola på fredag kväll och lördag och söndag? Är det någon specialkurs eller? Blir spännande att se hur detta kommer att sluta.

    Och apropå ingenting, Grattis på namnsdagen!

    SvaraRadera
  2. Tick tack för grattningen och kan man betala så kan du övningsköra när du vill här nere.

    SvaraRadera