torsdag 13 augusti 2009

Övningskörning inställd

Motivet från byn Rose.

Vår assistent Iva måste tyvärr sluta. Hon har tillfälligt ersatt min förra assistent Ana, som har varit mammaledig. Med anledning av att Iva snart ska sluta hos oss bjöd Valeri och jag henne på lunch på restaurang Anovi. Restaurangen ligger på vägen mot Petrovac, vilket innebär att man passerar aluminiumfabriken.
Strax innan vi passerade aluminiumfabriken så pekade Valeri åt höger och berättade att det var just där som han övningskörde och att övnings körningsläraren bor alldeles bredvid fabriken.
Valeri visade exakt vilken asfalterad väg som han åkt fram och tillbaks på, var han har bromsat, var han gjorde sina "åttor", var han satte ned fötterna, var det var svårt att svänga och var han höll på att köra omkull.
Plötsligt så skriker Valeri till och pekar på ett vägavsnitt där man håller på att ta bort asfalt. Man håller på att bygga en ny infartsled och då måste man ta bort lite gammal väg.
Han tyckte det var en mindre katastrof att den asfalterade vägen togs bort, vilket innebar att han fick ännu mindre övningsyta att köra på.
Jag frågade Valeri hur det hade gått kvällen innan att köra och fick svaret att det blev inställt.

-"Varför blev det inställt då, Valeri?", frågade jag.
-"Övningskörnings läraren var och körde buss", fick jag lite överraskande till svar.
-:"Ja men, hade ni inte kommit överens om tid?" frågade jag lite nyfiket.
-:Jo, men han hade glömt bort. Jag vet inte om du kommer ihåg, men jag berättade att han extraknäckar som busschaufför. Han hade glömt bort att berätta för mig att han skulle köra 54 personer till Kosovo just då vi skulle övningsköra", svarade Valeri lite besviket.
-"Jahaaaa, men det var väl lustigt att glömma bort. Så gör man väl bara inte. Det minsta man kan begära är väl han informerar dig så du slipper köra bort till honom..............", replikerade jag men han inte tala klart förrän Valeri sa:
-:"Jooo, det var väl lite tråkigt. Men läraren tyckte jag kunde åka till honom och ta motorcykeln och köra själv. Men jag gjorde inte det. Känner mig inte så säker än."
-:"Men är det lagligt att göra så. Jag trodde att man måste ha en lärare med innan man har motorcykel körkort?"

Valeri tittade på mig och sa att läraren tyckte att eftersom Valeri har diplomatisk immunitet så kunde han ju utnyttja den om polisen skulle komma och fråga. Men det tyckte Valeri inte var riktigt rätt. Läraren föreslog då att dennes fru kunde följa med Valeri och övervaka övningskörningen.

-:"Jaha, så hon är också övningskörnings lärare? Vad praktiskt då......", tänkte jag högt.
-:"Nej, hon är inte övningskörning lärare. Hon är hemma fru, men det var tydligen inte så noga", svarade en lite nedstämd Valeri.

I morgon, fredag och sight-seeing på Skadarsjön.

1 kommentar:

  1. Från oändliga genomgångar av en T/A till övningskörningsbekymmer. Vem har sagt att livet ska vara enkelt? Undrar hur mycket snack det kommer bli om Valeri lyckas med bedriften att ta mc-kort? Jag bävar inför tanken och tycker faktiskt lite synd om dig LA. Om och om och om igen det kan bli rätt tröttsamt. Ha en trevlig helg, själv har jag en dags arbete kvar men sen drar jag ut till faamiljen på landet och en efterlängtad kräftskiva imorgon.

    SvaraRadera