tisdag 11 augusti 2009

Fler övningskörningslektioner

Just nu så ser det ut precis som på bilden. Det är regnigt och åskan mullrar lite i bakgrunden. Varmt? så där 30 grader..........

-:Det är inte så lätt det där med köra "åttor"", var det första Valeri sa när jag träffade honom idag på morgonen och fortsatte:
-:"Jag menar motorcykeln är ju tung och den vinglade lite mycket tycker jag. När jag körde på "ettan" så hackade det bara och när jag la i "tvåan" så gick det för fort. Det var jättessvårt. Instruktören rådde mig att övningsköra ikväll igen".

-:"Ja men klarade du "åttan" då"? frågade jag nyfiket.
Valeri tittade på mig lite undrande och svarade:

-:"Klarade och klarade. Jag kom inte runt "åttan" någon gång utan att sätta i fötterna. Det bästa jag körde runt så satta jag ned fötterna tre gånger. Det är jättesvårt.............."

Under resterande tiden vi drack våra "Deutsch" så hörde jag väl ungefär samma historia tre gånger. Han varvade sina övningskörningshistorier med att han kommer köpa en Yamaha 250. Den vägde 125 kg och fulltankad så blev vikten 140 kg. Han ville inte ha en scooter för han vill ha koppling, kunna växla med vänsterfoten och sedan bromsa med höger fot. Inte handbromsar som både fram- och bakbroms alltså, för då kan panikbromska med bromsen som går till framhjulet och då kommer det inte gå bra. Han avslutade med att nackdelen med den här Yamahan var att det fanns ingen plats för väska eller liknande. Men det var ju bara att köpa en ryggsäck och stoppa ned sina saker i den som man ville ha med sig.

Nu var det dags att lämna "Deutschen", under tiden jag betalade, så mumlar Valeri lite tyst för sig själv:
-:"Yes I´m goig to buy the fuckning motorbike, if I pass the test of course........"

2 kommentarer:

  1. ...ska bli intressant att följa Valeris utveckling som MC-förare... Vilken upplevelse för dig det kommer att bli om han klarar det. Inte bara Montenegriner som du får "tampas med" på vägen sen.

    SvaraRadera
  2. Bromsen på framhjulet e' den som gäller,bromsa i böjen kan du glömma.Gör du det får du åka arsell kana på plånboken.
    JW

    SvaraRadera