söndag 7 mars 2010

Bloggen 1 år - Reflektioner/tankar


Ett år sedan jag började skriva mina "epistlar" på nätet. "Blogg" i ordets bemärkelse är det ju faktiskt inte. Det har hunnit bli "några stycken" och jag har målet inställt på 200. Så Valeri och ni andra här nere i MNE - Fortsätt inspirera mig så att jag kan dela med mig till mina läsare.
Frugan och dottern lämnade MNE kl 06.15 med JAT via Belgrad till Arlanda. Deras väskor var tyngre än när de kom "vilket jag finner är märkligt" då de vid ankomsten säkert hade med sig flera kilon med matvaror som jag hade beställt och därmed borde väskorna varit lättare.
Gårdagen blev bra. Sol men lite kyligt, men det gick att sitta på stranden och sola. Vi njöt av solen både i Bar och i Budva. På kvällen åt vi middag på restaurangen "Voda u Kursu" (=Vatten ur sten) och sedan blev det DVD:n "Invuctus" med Morgan Freeman som Nelson Mandela.
Reflektioner/tankar tänkte jag var ett passande tema på "1 års-dagen" och börjar en frågeställning med anknytning till ovan foto:
1. Varför parkerar man sin bil på trottoaren när det finns ett P-hus endast ca 25 m därifrån?
Jag fortsätter sedan med några andra "allmänna tankar" om lite av varje:
2. Varför kallas det Sportlov, när "sporten" bestod av att bära ut kassar till bilen med kläder inköpta i Delta City?
3. Varför blir vädret alltid bättre när familj eller bekanta lämnar MNE?
4. Varför tutar den 25:te bilen på den 24:de i en kö av bilar när "rött slår om till orange"?
5. Betyder trafikljusets signal grönt/orange att man ska öka farten för att hoppas hinna över korsningen innan det slår om till rött?
6. Varför kallar de styrande politikerna här i landet MNE för en "ekologisk stat", när det enda "ekologiska" är en årlig ekologiskt fordons avgift för varje bil som kör eller kör in i landet och pengarna med all största säkerhet hamnar i politikernas egna ekologiska fickor?
7. Varför ställer chefen alltid frågor om valmöjligheter, när hon ändå gör som hon själv vill (=tvärtemot alltså)?
8. Varför är Plavnicas ägare så "100%-ig" säker på att flodhästen alltid kommer tillbaks dit?
9. Hur kan DVD uthyrningsbutiken "Pirat" ha filmer med bra kvalitet i sitt sortiment, som inte ens haft premiär på biograferna?
och till sist
10. Varför är "gulan" orange i äggen som man köper härnere?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar