torsdag 4 mars 2010

Regn

Gågatan i Poddan.

Idag, torsdag, regnar det och det är regnar verkligen i ordets betydelse. Det bara öser ned. Regn är inget ovanligt i MNE. Jag tror att man kan jämföra regnet i Montenegro, med motsvarande snöfall i Sverige. Jag menar då mängden av de olika nederbörden. Regn kan man ju inte skotta bort, vilket man måste göra med snön. Effekterna av regnet kan man också se i de översvämningsdrabbade områdena kring Skadarsjön och Plavnica. Flodhästen Nikica är väl den enda som är riktigt nöjd med vattenmängderna, kan jag tänka mig. I och med de stora mängderna av regn kan hon strosa omkring precis som hon vill. Det finns inga staket som hindrar henne och vill hon ta en simtur är det bara att gå fram några meter åt vänster eller höger och sedan plumsa i. Vissa familjer, som bor runt Plavnica, har faktiskt köpt eller byggt husbåtar och bosatt sig på dessa. Man är väl rädd att husen ska flyta iväg och kanske efter ett riktigt häftigt regn vakna upp i Albanien. Husbåten kan man ju i alla fall knyta fast i något träd, så att den haller sig på plats.
Valeri och jag har olika definitioner beträffande "regn". Han tycker det regnar när det "duggar". Då fäller han ned sitt medhavda paraply och suckar att han kan bli förkyld. Jag har sagt till honom att "dugg regn" inte är ett riktigt regn i ordets betydelse, utan "dugg regn" är bara " just a few drops" och då behövs inget paraply. Valeri håller inte med om min definition. Han tycker det regnar även redan när molnen hopar sig och ett stänk träffar ansiktet eller någon annan del av kroppen. T ex förra veckan såg jag min assistent Dragisa promenera tillsammans med hennes väninna. Dragisa hade fällt upp sitt paraply och tog skydd under det. Men det regnade inte, utan det var bara molnigt. När jag träffade henne efter lunchen frågade jag varför paraplyet var uppfällt. Hon svarade, att när de lämnade kontoret hade hon känt en droppe på handen och hon bestämde sig ta skydd för ett eventuellt regn.
Regnet har också inneburet att jag inte kan använda mina MBT-skor. Eftersom sulan är av rent gummi och upphöjd mitt under foten är det riskabelt att promenera med dessa. I väntan på bättre väder, ligger skorna för tillfället under mitt skrivbord.
Men frugan och dottern lider inte så där jättemycket av att det regnar. Visserligen hade de väl föredraget ett soligt och 20 grader varmt Poddan, men så länge som köpcentrat Delta City är öppet och reorna fortsätter är det helt OK. De har varit i köpcentrat nästan varje dag och t o m nagelmanikyristerna hälsar igenkännande när de gör entré.
Idag åkte vi till restaurangen "Voda u Kursu" (=Vatten ur sten) och åt en fantastisk god Tomatsoppa och till efterrätt en ännu mer fantastisk äpplekaka med glass. Dottern åt en Ceasar sallad samt den goda äpplekakan.
När vi hade ätit klart skjutsade jag dom till....... Ja, gissa vart?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar