måndag 8 mars 2010

Seminarium

Fotot är från restaurang Pecanjara strax utanför Poddan.

Idag startade ett tre dagars seminarium med italienska experter. De är inte så där duktiga på engelska utan föredrar att hålla sina föredrag på sitt eget språk. Det innebär att de närmaste tre dagarna sitter jag med på detta seminarium, där man tolkar från italienska till montenegrinska och vice versa. Idag förstod jag två italienska ord. Det var "omerta silincium" och för oss som har sett "Gudfadernfilmerna och Sopranos" behövs ingen närmare översättning. För er andra som inte har sett filmerna så betyder det ungefär att "håller ni inte käften så kommer ni att dö".
Eftermiddagens två timmars presentation var högläsning från ett 60 "slides" lång powerpoint-presentation med mikroskåpisk text på varje "slide". Efter en mycket riklig lunch fanns det de som hade svårt att hålla ögonen öppna. Själv satt jag och planerade kommande semestrar. Min semsterplanering för 2012 är nu klar och jag insåg att nästa Jul kommer kosta många semsterdagar.
I går skrev jag om filmen "Invictus" där Morgan Freeman gestaltar Nelson Mandela. Filmen var en mycket positiv historia, där den mycket kloke Nelson Mandela använde sig av den "vita sporten" rugby för att ena landet. Året var 1995 och Sydafrika lyckades vinna världs-mästerskapet och på det sättet få landet mera enat. Filmen var bra och 100 % positiv. Jag rekommenderar att ni tittar på den så kommer ni förstå uttrycket "100 % positiv". Filmen får "tre rugby bollar med stänk av + av fem möjliga på den beömda rugbybollsskalan".
Min irländske vän Martin är ett stort rugbyfan och kom mycket väl ihåg när Sydafrika tog hem världsmästerskapet. Han berättade också att det fanns rykten som gjorde gällande att man hade förgiftat maten för motståndarlaget, vilket ledde till akuta magåkommer och att man då inte kunde ta ut sig så mycket.
Passa på att besöka restaurang Pecanjara (se foto) om ni har vägarna förbi Poddan och tänker åka mot den lilla kuststaden Petrovac. Efter ha varit i MNE i nästan två år, så är Pecanjara min absoluta favoritrestaurang. Första gången jag besökte denna restaurang var min första dag i Poddan. Det var min nuvarande "landlord" Nicola som tog med mig dit. Han berättade att restaurangen nästan enbart besöktes av montenegriner, att maten var mycket god, bjöd på rikliga portioner och var mycket prisvärt. Det är bara att hålla med. Jag rekommenderar följande meny: redd kalvköttsoppa (=corba teleci) eller om ni tycker om fisk den berömda fisksoppan (Riba Corba). Till det Pecanjaras eget hembakade varma bröd med Kajmak (=ett slags ostsmör), kupus salata (=vitkålssallad färsk eller sur) och sedan Rostilj Teleci (kalvkött bakad under mycket lång tid i ett lerkärl). Till maten det röda vinet Procorde och som avslutning en turkisk kaffe med en tre centiliters Loza.
é kanon..................

3 kommentarer:

  1. Låter intressant med föredraget som tolkas mellan italienska och montenegrinska fram ock tillbaka. Du måste förstå det mesta?????
    Beträffande Pecanjara kan jag bara instämma GI-maten där är mer än superb. Dock får man nästan nöja sig med Rostilj Teleci och skippa förrätten om vill orka äta upp allt. Procorde och Loza (hemmagjord?) behöver man dock inte undvara. Ser fram emot när vi förhoppningsvis träffas igen i ett soligt Montenegro fram på vårkanten efter den här hemma fortfarande kalla vintern.

    SvaraRadera
  2. De' e' faktiskt inte så djävla dumt me' stuvad vitkål,kokt potatis å
    falukorv heller

    SvaraRadera
  3. Lustigt, i torsdaags åt jag skinkstuvad blomkål med kokt potatis och det var en höjdare oxå.

    SvaraRadera