söndag 14 mars 2010

Veckans Nikica


Högra bilden visar översvämningen i området där Nikica simmar omkring. Den här familjen har köpt två båtar där man bor tillfälligtvis (bilden är klickbar).

Jag är inte säker, men jag tror att flodhästen Nikica var inne i sin hydda igår (lördag). I vilket fall som helst var det inte bara hö, som fanns inne i hyddan. Så vitt jag kunde se var det något stort gråbrunt också. Om det nu var Nikica, så verkade hon sova djupt. Hon kanske hade varit ute och "slarvat" bland granngårdarna. I ett försök att låta er avgöra om hon fanns inne i hyddan eller inte fotograferade jag hennes hydda (ovan foto). Vet inte om det är önsketänkande eller inte men tycker inte ni som jag att till höger i hyddan finns något stort som kan vara Nikica. Det positiva med det dåliga staketet är att hon har möjlighet att ta sig till sitt lilla bo för en tupplur och sedan tillbaks ut i det fria. Jag hoppas verkligen bara att vattnet försvinner till sommaren, så man kan ta sig ett dopp i poolen utan vara rädd att det ska komma en flodhäst simmande där.

Det var meningen att jag skulle ha åkt till Budva i lördags och tillsammans med Martin titta på rugby. Men jag insåg att det skulle bli för ont om tid för mig.
Ikväll (söndag) kommer det en svensk som hålla i utbildning här och jag har saker att förbereda. Sedan är ju det där med de tio skjortorna och några par byxor som ligger i fåtöljen och väntar på att bli strukna. Stryka skjortor eller rugby? Ja det går väl kanske på ett ut.

Hade glömt att ta ut maten från frysen, så jag gick till slaktaren Martinovic, som rekommenderade utbankad biff. Jag följde rekommendationen och köpte två fina biffar. Väl "hemma" i lägenheten strimlade jag biffarna och la dem i några timmar i en vitlöksmarinad. Hittade faktiskt också en advokado och gjorde en Guacomole. När köttet hade marinerat färdigt stekte jag den snabbt tillsammans med tärnad lök och röd paprika i en het stekpanna. Saltade med det grekiska havssaltet och pepprade rikligt med kvarnen. Till köttet och Guacomolen åt jag majschips och en salsa gjord på körsbärstomater och heta färska pepperoni. kanon.

I eftermiddag väntar troligtvis Shutter Island, sedan direkt till flygplatsen för att hämta upp svensken och sedan middag på restaurang Pecanjara.

Även om det är många regn kvar innan det blir riktigt varmt så känns det som om våren närmar sig. Påsk- och Pingstliljor är utslagna och vissa träd blommar.

4 kommentarer:

  1. Vi håller med dej. Det är en liten flodhäst därinne. Hon försöker göra som alla andra, att vända den vackra sidan utåt.
    Dags för dej att bilda en förening i MN med namn: Vad gör Nicicta (Felstavat?) idag.

    SvaraRadera
  2. Stryka skjortor? Fru & dotter var på semester alltså...

    SvaraRadera
  3. Mamma och pappa - Vad kul att ni har lyckats med kommentarer.
    Kjell - är det något jag har lärt mig under de två åren jag varit här sä är det stryka skjortor och insett att det är nog det tråkigaste som finns. Men en "bra karl reder sig själv" eller.....?

    SvaraRadera
  4. Hörnu Kjell.... vad var det där för något?

    SvaraRadera