måndag 1 mars 2010

Nikica på fri fot


Frugan och Edith kom tillsammans med ösregn. Men vad gjorde det! Direkt efter ankomsten åkte vi till restaurang Pecanjara, som har fantastisk traditionell mat. Deras specialitet är lerkärlstillagad kalv- eller lammkött, som är så mört att det bara smälter i munnen. På menyn finns också en fisksoppa, som inte ska gå av för hackor.
Jag åt Popeci (friterade kalvköttsrullar innehållande skinka och ost) och frugan /dottern njöt av "kalköttet".
Lördagen bjöd på ett fantastiskt vårväder. Solen lyste och det var ca 15 grader. Vi åkte bergsvägen med de många stuuuuupen via Cetinje - Njegusi till Kotor och gick sedan ett varv på deras marknad. Fortsatte till Tivat och åt lunch i sol gasset. Kotorfjorden låg spegelblank och solen reflekterade på vattnet.
Efter lunchen fortsatte vi kustvägen ned mot staden Bar och tog tunneln tillbaks till Podgorica. Avslutade kvällen på restaurang Laterna där det åts grillade ostfyllda baconinlindade kycklingfilé med rå stekt potatis.
Söndag och det var dags för att titta till flodhästen Nikica på Plavnica. Det var varmt men lite mulet. Trafiken var ovanligt lugn och inne på Tomatvägen kunde vi konstatera att jordgubbsplantorna var på "G". Under den senaste veckan har det regnat ganska kraftigt, vilket har medfört att tomterna på båda sidor av Tomatvägen ligger under vatten. När jag såg vattenmängderna tänkte jag direkt att Nikicas lilla hydda måste vara helt under vattenytan.
När vi hade ca 1 km kvar till Plavnica uppmanade jag frugan och dottern att de skulle titta noggrant omkring sig, för här kunde Nikica simma omkring.
Nästan framme var jag tvungen att fråga mig om jag drömde eller hallucinerade. På höger sida av vägen stod Nikica tuggande på en massa gräs. Det var som om hon väntade på att jag skulle passera så att hon kunde gå över vägen utan att bli överkörd. Eftersom flodhästen betraktas som ett av världens farligaste djur stannade jag först en bra bit från henne. Jag tänkte, om hon får för sig kan hon ju springa ut på vägen och börja jaga vår bil. Men Nikica stod där på vänster sida, tittade lite snett på oss och åt lugnt vidare på gräset. Frugan filmade Nikica och flera foton togs. Efter någon minut tittade hon till höger och vänster. Konstaterade att inga bilar kom och gick lugnt över vägen och fortsatte sedan i riktning mot Skadarsjön. Några modiga (???) montenegriner följde efter henne för att se vart hon tog vägen. Vi var glada med vad vi hade sett och att på riktigt nära håll sett henne "alive". Vi lämnade Plavnica och fortsatte sedan till Petrovac för en utefika vid havet i solen som började att titta fram.

4 kommentarer:

  1. Såå häftigt! Nikica är ju hur cool som helst!

    SvaraRadera
  2. Fan va' bra att hon kan komma ut å röra lite på sig. Visst ser hon lite funde'r sam ut.Kan dom inte fixa en polare åt'na?

    SvaraRadera
  3. Jo hon hade ju en, mmen den tog hon ju livet av. Men Nikica är cool..............

    SvaraRadera
  4. Bra att hon får lite frisk luft och får röra sig lite men vad säger myndigheterna? Tänk om det skulle varit i Sverige vilket pådrag det skulle blivit!

    SvaraRadera