tisdag 2 mars 2010

"Busy"

Fotot från Perast och är samma motiv som på min oljetavla.
 
Valeris landsman Miro kom till kontoret igår. Han såg vilsen ut och tittade sig nervöst runt omkring i rummet. Han frågade om Valeri fanns i närheten. Han blev "lättad" när jag berättade att Valeri försvann vid 12.00-tiden och nu tre timmar senare inte var tillbaks. Jag frågade hur han mådde och fick svaret, "busy". Just ordet "busy" är för mig när man knappast inte har tid att göra någonting annat än bara syssla med de arbetsuppgifter som man har framför sig och ingenting annat.
Jag frågade om jag kunde hjälpa honom, men det kunde jag inte göra. Jag drog mig till minnes att under två dagar förra veckan var Miro upptagen med en regional sammankomst, som tog mycket av hans tid i anspråk. Sammankomsten avslutades i fredags, så det kunde ju knappast vara det som orsakade hans "busy". Min nyfikenhet ökade. Jag frågade om vad det var som gjorde honom "busy". Borde väl inte bli överraskad längre av den bulgariska definitionen av vara "busy". Men Miros svar fick mig än en gång att inse att "busy" kan vara ett spektra av olika grader av just "busy".

-:"I’m very busy because I have to apply for holiday and to complete my PAR", var de saker som hade gjort Miro "busy".

Jag känner ingen som blir stressad av de där två momenten. Normalt tar det ca 10 minuter att göra båda sakerna. Tänkte ge honom rådet att skippa att röka tre cigaretter av den dagliga normala konsumtionen av 60 cigaretter. Då skulle han tid att göra båda sakerna, som han nu kände sig vara "busy" för. Det var val en himla tur att inte Valeri befann sig inne i kontorsrummet just då. Jag är ganska säker att hade han hört att anledningarna till Miros "busy" hade orsakat ett vansinnighets utbrott utöver de vanliga "Miroutbrotten".
Miro lämnade kontoret och 3,5 timme efter Valeri lämnade kontoret kom han tillbaks. Jag varken berättade för honom om Miros "busy" eller frågade var han hade varit.
Efter ha satt i sin stol, suckade Valeri och sa:

-:"Lars, I’m just so busy so I don’t know what to do……... I’m so busy so I don’t even have time to apply for my holiday".

Det lustiga är att Valeri inte röker, så jag vet "i sjutton" vad han håller på med, det som tar upp halva hans tillvaro här i MNE.
Jag hann också med att äta lunch med frugan och dottern. Vi åt en varm kyckling sallad med tomater, grönsallad och gröna oliver. Kycklingen var smaksatt med parmesan ost. Efter lunchen tog de taxi till Delta City. Vid 17.00-tiden hämtade jag dem och då satt de hos manikyristen och fick sina naglar putsade och målade. Efter "behandlingen" fick de inte röra på sina fingrar under 15 minuters tid. Dottern stod där med armarna utsträckta och "chefsmanikyristen" hängde upp samtliga kassar innehållande inköpta saker på hennes armar. Det såg riktigt roligt ut.
Vi åt middag i lägenheten och det blev kalvfilé med vitlökssmör och klyftpotatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar