lördag 27 juni 2009

Lördag

Första lediga dagen med familjen och solen visade sig. Efter frukosten åkte vi och hämtade en kompis till dottern. Hon kom med flyg till Tivat. Efter hennes ankomst åkte vi till den fantastiska lilla staden Perast. Vi hittade en strand som kanske i ordet strand inte direkt är en "strand" utan mer en cementerad smal liten remsa, som hade satt ut ca 25 solstolar på. Utsikten var fantastisk. Framför oss hade vi den konstgjorda ön dit alla sjömän någongång i sitt liv ska besöka och ytterligare en ö där ett ortodox kloster finns. Solen gassade så där jätteskönt och vi var fem personer på hela "remsan. Det var vi fyra och en man med kinesikt utseende Vi badar och bara njuter av lugnet.
Efter ca två timmar så ser vi en folksamling gående närmar oss. Nästan samtliga hade små ryggsäckar och hade blond eller grått hår. De kom närmare och närmare. Några av dom passerade oss och tittade lite lustigt på oss. Från att ha varit fem personer på den lilla "remsan" så räknade jag att det att vid det här tillfället var ytterligare 27 personer. Det började bli trångt men vi hade ju våra stolar som vi hade hyrt.
Till min stora förvåning så upptäcker jag nu att samtliga nyanlända var svenskar. Otroligt. De tog av sig sina kläder och bytte tillbadkläder. Badade, skrattade och njöt av solens värme. I den här lilla staden och på den här mikrostranden har det nog aldrig varit några svenska tidigare och just vid det här tillfället så befann sig 31 svenskar och en kines!!!!!!!!!!!!!!
Lika plötsligt som "svensksvärmen" hade kommit så försvann de. Min fru hann med att fråga hur du hade hittat hit och fick svaret att de var svenska turister från Herceg Novi. De hade varit här i nästan två veckor och det här var första soliga dagen. P g a det dåliga vädret hade man taget en båt utflykt som stannade i Perast och eftersom vädret var så bra så passade man att bada. Det var ju kul. Speciellt när de lämnade. "Kinesen" satt och tittade också. Han var minst lika förvånad som oss och tittade åt vårt håll, nästan lite förskräckt. Eftersom detta lilla paradis inte är så där jättekänt så blev vi också lite förskräckta.
Men efter en timme så lämnade de lika snabbt som de kom. Nu var vi ensamma igen. Ja alltså vi fyra svenskar och den ensamma kinesen.
Kinesen lämnade sin solstol och hoppade i vattnet. Jag tog på mina badskor och började vada ned i vattnet. Det var inte så direkt jättevarmt men bara så där lagom svalkande. När vattnet hade kommit till midjan så tittade jag åt kinesen som log åt mig och plötsligt frågar på rikssvenska:

-"Tycker du det är kallt?"

Hans fråga blev dagens andra "chock" och så jag svarade bara "ja" utan att tänka på att denne kines kunde svenska.
Kinesen lämnade strax efter och jag gick upp i vattnet. Satte mig i solstolen och filosoferade att man inte ska det för givet att man är ensam med svenska språkkunskaper på platser där man minst anar att det finns några som förstår.

3 kommentarer:

  1. Ja ibland är det en jävla tur att man inte vräker ur vad som helst. Som sagt var man ska inte döma efter bara utseendet, det kan bli en dyrköpt läredom.
    Och jag kan meddela att idag söndag 28 juni så har det varit ordentligt varmt i Roslagen säkert runt 30 grader och en strålande sol från en i det närmaste molnfri himmel. Hoppas ni får en bra tid tillsammans i MNE. Alla hälsar.

    SvaraRadera
  2. Varför tror du att de' va' en kines?

    SvaraRadera
  3. Han var kort, svart har med sidbena och ogonen var "kinesiska", rokte mer an en montenegrin och desutom sa at han ris med pinnar...

    SvaraRadera