tisdag 2 juni 2009

Svenne - svenne???

Velika Piaza = grönsaksmarknaden. Foto Peter.

Jag har svårt att få tag i byxor i rätt storlek. Det är ett resultatet av att vara kort och tjock. Hemmavid beroende på hur mycket min fru har att göra så kan det ibland ta en till två veckor innan byxorna är anpassade efter min kroppsstorlek. Här nere så går jag direkt till en skräddare. Det kostar 2 Euro och det tar ca 30 minuter (inklusive väntetid) innan de är korrigerade.
Så jag hade köpt nya byxor och som vanligt så var det lite för länga. Direkt efter inköpet så gick jag till min favoritskräddare Branka. Hon håller till på övervåning i Velika Piaza och kan inte ord engelska eller något annat språk. Men hon pratar oavbrutet och ibland har man tur och kan svara henne på montenegrinska. Den här gången så observerade jag att hon hade några mindre påsar med svensk text hängande på en av väggarna. Under tiden jag satt och väntade så lyckades jag se att hon faktisk sålde svenska fullfibrade mirakeltrasor av bästa kvalitet. På påsarna kunde jag bl a läsa orden "svedska" och "super kvalitet". Det sistnämnda behöver jag inte översätta men det första ordet betyder "svensk".
Stolt så pekar jag på mirakelpåsen och sedan på mig och säjer "svedska". Branka tittar upp och frågande så upprepar hon mitt ord "svedska". "Da da" svarar jag och hon kontrar med ett "Dobro". Hon fortsätter med "Moye brat svedska Stockholma" och jag förstår att det betyder att hennes bror bor i Stockholm.
Plötsligt så slutar hon sy och tar upp sin mobiltelefon och ringer ett samtal. Efter några sekunder så räcker hon över mobilen till mig.
"Hallå?" säjer jag frågande.
"Tja" hörde jag en mansröst från andra änden av linan och sedan fortsatte, "min syrra Branka så att det var en svensk hos henne. Jag blev nyfiken och undrar om du är en "svenne-svenne" eller en sån där djävla "montenegrin-svenne".
Jag förstod vad han menade, men visste inte riktigt vad jag skulle svara.
"Om du med "svenne-svenne" menar att jag inte är född i Montenegro så stämmer det," svarade jag osäkert.
"Ja, det är precis vad jag menar och vad gör en "svenne-svenne" hos min syster Branka på grönsaksmarknaden i Podgorica om jag får fråga," frågade han med ett skratt.
Jag förklarade vad jag arbetade med och att jag hade köpt nya byxor, som inte riktigt var anpassade efter min längd eller om det är magen...............
Mannen jag pratade med berättade att han hette Milan och bodde normalt i Botkyrka, men under sommaren hade en restaurangrörelse i Becici.
"Du, vi måste träffas snart. Jag bjuder på middag och kan visa dig ställen i Becici som du aldrig kommer att besöka annars", sa Milan.
"Det låter kanon, men min familj kommer ned efter den 18 juni så om det funkar för dig så vore jag tacksam för om vi kunde träffas då?", svarade jag.
"Det låter bra. Ska bli kul att träffa en "svenne-svenne" som har bott här så länge. Jag kan berätta för dig om massor av saker som du inte kommer tro är sanna. Lämna ditt kort hos Branka så ringer jag upp dig senare", uppmanade Milan mig.
Jag lämnade mitt kort till Branka. Byxorna var klara och jag betalade mina två Euro.
Ska bli kul när/om Milan ringer.

5 kommentarer:

  1. Milan, Botkyrka och restaurangrörelse. Låter inte det lite suspekt? Eller är det bara jag som ser spöken?
    Hur som helst, drygt 20 spänn för att få ett par byxor upplagda. Känns inte som något överpris direkt, och allt klart inom en halvtimme. Perfekt!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med TJ - låter lite ...., men va f-n du har ju varit på värre träffar.
    Ska bli intressant att höra vilka ställen du får besöka. Kanske något du kan visa om man kommer ner nå´n mer gång och hälsar på?
    Kolla samtidigt om Branka har nå´n släkting i södra Sverige som kan göra samma ändringar till samma pris till mig.

    SvaraRadera
  3. Men hör'du . Tror du inte att intaget av några små jordgubbar i en balja
    me 'whiskeygrädde hänger ihop me' svårigeterna i att tag på rätt storlek
    på ett par brallor?

    SvaraRadera
  4. Vad misstänksamma ni låter, snutarna? Jag tycker det låter toppen! Är jag godtrogen månne?
    Och inte tar jag lika mycket betalt som Branka heller, även om det tydligen tog lite tid....

    SvaraRadera
  5. Till Gene: men det ar ju bara nagra jordgubbar, inte kan det ha ngn betydelse?????

    Till Inger, TJ o Peter:
    Har finns inga oarliga personer och jag ser fram mot en ev. middag i Becici.

    SvaraRadera