lördag 6 juni 2009

Svenska nationaldags firande

Floden Moraca och till höger skymtas hotell Podgorica där vi firade den svenska nationaldagen. Foto: Peter eller Gurgis.
I torsdags så var jag och firade den svenska Nationaldagen på hotell Podgorica i Podgorica. Det var den svenska ambassaden i Serbien som var värd och man passade samtidigt på att inviga det svenska konsulatet här i Montenegro.

Vi var väl ca 100 personer på mottagningen och man bjöds på "snittar" och vin. Mottagningen var planerad att hålla på mellan 18.30 - 20.30. Den stora massan lämnade nog redan vid 20.00-tiden, men ändå ganska många som stannade kvar. Jag var en av dom ca 25 personer som stannade kvar efter kl 20.30. Det som överraskade mig var att mellan kl 18.30 - 20.30 så var engelska det enda språket som talades. Efter kl 20.30 så pratades det endast svenska. Jag blev också överraskad över att det, förutom ambassadpersonalen i Belgrad, minst 20 personer som pratade svenska på den här tillställnngen. Det var både "svenne-svennar" och "montenegrin-svennar". De överhörda samtalen handlade mest om den globala ekonomiska krisen, lägenhetspriser i Stockholm och vilka "klipp" som man hade gjort "krisens" spår.
Efter några "snittar" och två glas vin (eller var det tre) så tog jag en taxi till min lägenhet.

Valeri har åkt på semester Han ska vara borta i tre veckor. En av dessa veckor ska han tillsammans med sina bulgariska vänner tillbringa med att fiska. Han har alltid en "fiskevecka" varje år och jag kan lova att inför denna vecka så förbereds det mycket. Till årets "fiskevecka" så har han putsat och reparerat sin gummibåt, köpt ett kinesiskt el aggregat, köpt ny utrustning, nya fritidsplagg, klippt sig till snagg och sedan inhandlat 40 kg majs.

Jag var med när han köpte majsen. Valeri förklarade att majsen ska användas att locka till sig fisken så att fiskelyckan blir så stor som möjligt och hade man tur så kunde det även bli en liten majssmak i den infångade fisken. Jag tror inte att han tog med sig sin röda Colmar.


Idag lördag så hade man spått fint och varmt väder. Det är visserligen varmt men mulet. Så dagen ska jag ägna mig att städa, tvätta och handla lite.

2 kommentarer:

  1. Man undrar lite över Valeris nya fritidsplagg. Var det samma vånda vid inköpet som med Colmarjackan?

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte. Han fragade inte mig nar han kopte de nya fritidsplaggen. Men nar han kopte majsen var jag med.

    SvaraRadera