torsdag 25 juni 2009

Regn, mulet och inte sa varmt

Tyvarr verkar det som om jag inte kan ladda upp nagra foton pa kontorets dator, men kommer lagga in nagra sa fort jag far tillfalle.

60% har nu varit har i tre hela dagar. Solen har lyst med sin franvaro vilket medfort att tempraturen bara har kommit upp till 20 grader. I de svenska tidningarna kan man lasa att vadret ar kanon hemmavid och det maste vara skont for de som ar i Sverige.
Men vad gora har nere da? Det ar bara att gilla laget och forsoka gora det basta av situationen. T ex aka till Poddan och shoppa pa Delta City. Reorna har inte borja an, men de kommer snart igang.
I vaderleksrapporten kan man lasa att det det kommer bli battre idag (torsdag) eller allra senast fredag. Jag har dock varit inne och tittat pa de internationella vadersajterna och de har en annan uppfattning om hur vadret kommer att bli.
Jag har nu blivet en "pendlare" ocksa. Jag kor 10 mil om dagen och det ar stressigt varre kan jag lova er. I morse sa startade jag fran Becici kl 07.00 och vagarna var nastan ode. Men redan efter 3 km sa far jag en liten bil som haller en hastighet av 50 km/tim framfor mig. Eftersom vagen slingrar sig utmed kusten sa ar det kurvigt och kuperat vilket som gor det sa gott omojligt att kora om (for oss icke montenegriner alltsa - for de inhemska saknar nog "konsekvenssinnet). Efter att ha sallskap med Roy i ca 2 mil sa tar jag av och kor tunneln mot Poddan. Efter tunneln sa ar det 5 km motorvag och da ska alla om alla. Efter motorvagen sa atergar vagen till normal montenegrinsk standard och den fortsatta farden mot Poddan atergar till mellan 30 - 50 km/timmen.
Framme vid kontoret sa har jag hittat en anarkistisk P-plats. Det innebar att nar man parkerar sin bil sa maste man parkera pa ett sadant satt att man har en alternativ vag att lamna sin "ruta". Igar var jag inparkerad. Hur kan man parkera en sin bil ca 1 m rakt bakom en annan bil som har andra bilar parkerade bade pa hoger och vanster sida???? Jag lyckades med konst- stycket att med en millimeter i marginal ta med dig darifran. Beteendet tyder pa en helt avsaknad av konsekvenstankande eller om man ar sa "slipad" sa man kan kalla det for montenegrinsk millimeterplanering.
Klockan ar nu 09.50 och jag ser genom fonstret att solen tittar fram. Hoppas den gor det pa kusten oxa och hemma hos er i Sverige.

1 kommentar:

  1. Hej! Låter som du "tappat" din montenegrinska körstil som du börjat anamma.Kan du bara "hitta tillbaka" till den tjänar du ju in halva restiden och kan tillbringa mer tid tillsammans med familjen. Hälsa alla och glöm inte Astrid som visade vägen rätt ibland.

    SvaraRadera