tisdag 9 juni 2009

Städning

Fotot är från Mogrens stranden i Budva och fotografen är GImpan.

Jag har fått några påpekanden från mina vänner att jag i Facebook sedan tre eller fyra dagar tillbaks skriver att jag städar, tvättar och stryker. Jessica tyckte att jag inte gjorde något annat än det. Nå, sanningen är nog en annan.
När jag vaknade upp i lördags så hade jag bestämt mig för att det skulle bli en tvätt-stryk-städdag. Men efter har kommit tillbaks från den sedvanliga inköpsrundan, så fanns det ingen inspiration att göra något av det som jag tidigare hade bestämt mig för. Jag tyckte att en "garre" och ett glas rött på balkongen satt bättre. Sedan var det ju dags för middag och ytterligare ett "balkongkör" och sedan så fanns det absolut ingen motivation kvar.

När jag vaknade upp på söndagsmorgonen så hade jag bestämt mig. Idag skulle jag ta itu med allt det där som jag inte gjorde igår. Men vädret var bra och kusten lockade mer så jag åkte dit. Kom tillbaks till ett hett Poddan vid 18.00-tiden. Åt mat och skulle precis börja stryka, när jag insåg att det kunde jag ju göra nästa dag.

Nästa dag kommer och det är måndag och jag kom till lägenheten. Det finns ingen återvändo längre. Idag måste allt göras för på torsdag åker jag hem till Sverige. Det är så tråkigt att komma tillbaks till en icke städad lägenhet med full tvättkorg och en massa kläder som ligger i vardagsrummet och väntar på att strykas.
Så direkt efter ha ätit så börjar tvätta och byter sängkläder. Det är varmt och jag har börjat på en bra bok. Tänkte att jag skulle läsa ett kapitel bara. Efter en stund så kommer jag på att stryka och tvätta kan jag ju göra imorgon (idag alltså).

Så idag när jag kom till lägenheten så slänger jag av mig alla kläder och sätter på mig shorts. Tar fram strykbrädan och strykjärn. Det tar så där en timme. Äter köttfärssås med pasta och sallad. Ser att boken ligger där. Jag läser ett kapitel och efter en stund så övertalar jag mig själv att städa - det kan jag göra i morgon. Och i morgon (onsdag) måste jag det för på torsdag åker jag hem till Sverige.
Poddan är för tillfället hett. Sådär 30 grader och nu har förhoppningsvis sommaren kommit för att stanna.

1 kommentar:

  1. Här regnar det nu men det ska bli bättre så du kanske inte fryser för mycket när du kommer hem.
    Träffade Miko och Nikola med chef och några till som hastigast igår. Verkar som de trots allt är ganska nöjda, men det är väl ett spel i "artighetens tecken". De är här på någon form av "mutresa" med grill och segling på programmet. Detta borde varit trevligare i Montenegro men... Vi syns den 18:e. Hör av dig innan om ungefärlig tid och ha en skön vistelse hemma till dess.

    SvaraRadera