måndag 29 juni 2009

Parkeringsbekymmer

Idag ar det varmt. Sitter pa hotell i hotell Tara i Becici. I aulan pagar en utbildning pa italienska och serbiska. Jag forstar ingenting men maste vara har iaf. Men det gor ingenting, eftersom jag for tillfallet bor "nastgards" met Tara hotel.

Igar vaknade jag upp att regnet slog mot rutan. Nej, inte en dag till med daligt vader tankte jag och tankarna for till mina "nara och kara" som fortfarande lag och sov.
Jag gjorde i ordning frukost och gick ut pa terrassen. Regnet oste ned och det var morkt nastan sa langt ogat kunde na. Men soderut sa var himmlen lite ljusare.
Stamningen var val inte alltfor uppat under frukosten. Jag foreslog att vi skulle ta bilen och jaga solen och det tyckte de andra ocksa.
Efter avslutad frukost bar det ivag soderut. Vi passerade Sveti Stefan, Petrovac, Canj och Bar. Efter Bar sa kommer Ulcinj och sedan den albanska gransen. Vi var inte riktigt forberedda pa att resa in i Albanien sa Ulcinj fick racka och dar sa lyste solen. Hittade till "Veliki Placa" (=stora stranden) och hittade bra platser att spendera dagen pa. Vi hade hittat solen och varmen. Vagorna var stora och vattnet rent. Helt underbart.
Jag laste ut boken "Hetta"av Lee Child. Den var val sa dar tycker jag. Men kommer ge mig pa ytterligare en av samma forfattare snart.
Pizza till lunch och sedan efter ytterligare nagra timmar pa stranden tillbaks till Becici dar det regnade, som snart slutade'
Jag hittade ingen P-plats. Spelade upprord infor "repaflickan" och hotade lamnade stallet om inte man kunde lova mig P-plats. Bara for att protestera parkerade jag bilen pa tvaren bakom de andra bilarna pa deras P-plats. Efter nagon minut sa kom "spindelbilen". Det ar den bilen som lyfter bort felparkerade fordon och fraktar dom till nagon undanskymd avstallningsplats. Jag sprang ut till bilen. Dottern och hennes kompis tog fram sina kameror for de trodde nog att det har skulle bli roligt. De borjade fotografera foraren av "spindelbilen" och polisen som satt bredvid. Foraren och polisen blev sa glada att de stannade upp, tittade in i kameran och log. Jag hann att kora ivag med bilen och gomma mig. Efter ca 30 minuter hade jag hittat en mindre samre P-plats och stallde mig dar.
Lite senare kom agaren till Sofija till mig och lovade att fran imorgon (idag) sa kommer det finnas plats for mig. Vi far val se.
Idag sa ar det 27 grader fuktigt varmt och det ar skont. Matte det halla i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar