onsdag 25 mars 2009


Fotot är från förra året Eurovision Song Contest som upplevdes på hotell Oaza i Budva. Anledningen fotot är att jag har hört det montenegrinska bidraget till ESC. Eftersom Montenegro är i samma semifinal grupp som Sverige så höjer jag ett "varningens finger" för deras bidrag. Ska försöka bifoga länken i bloggen. Om jag inte lyckas så kan ni lyssna på deras bidrag på SVT:s hemsida.


Vaknade upp och till min förvåning såg att det var snö bara 500 meter från min bostad. Jag kom att tänka på gårdagskvällen kraftiga storm, kyla och regnoväder. P g a den stora temperatur-
skillnaderna här i Poddanområdet så kommer det snö istället för regn på "kullarna" runt staden.
När jag gick till kontoret så var det fortfarande blåsigt och kyligt. Träffade Dragoslav (vår security guard) som berättade att han aldrig hade upplevt snö i slutet av mars någonsin. På vägen till mitt rum stötte jag ihop med Liljana (vår städerska) som burrade ihop sig och tyckte att vädret var fruktansvärt.
Efter några minuter kom en skrattade Valeri till mitt rum. Jag undrade varför han var så glad och vad han tyckte om vädret. Valeri berättade att när det regnade som värst under gårdagskvällen, hade han klätt på sig sina nya röda fina Colmar. Gick sedan ut i ovädret för att testa om jackan höll vad beskrivningen hade lovat. Iklädd den nya jackan hade han varit ute i regnet och blåsten i 20 minuter. Jackan stod emot både kylan och vinden. Men det bästa var att "regndropparna bara studsade mot jackan och det syntes inte på jackan att det hade regnat". Med ihållande leende berättade han vidare att han inte hade haft någon mössa på sig, men att kapuschongen höll värmen också. Han lämnade mitt rum och på vägen ut så hörde jag honom mumla "vilket fynd han hade gjort".
För övrigt så var det bara en vanlig dag i "missionen". Mycket skrivarbete och några möten.
I ett av mina mail som vi alla på kontoret fick, så varnade vår "security" att promenera i närheten av det montenegrinska parlamentet. P g a rådande globala ekonomiska kris kommer man troligtvis vara tvingade att friställa ett antal arbetare anställda vid aluminiumfabriken. Så man befarade demonstrationer och även om risken var liten för att den skulle övergå till våldsamheter så skulle man undvika att gå i närheten.
Jag tog en taxi från kontoret och släpptes vid DVD-affären. Lämnade tillbaks DVD:n som jag hyrde igår. Filmens titel var "88". Al Pacino gestaltar mycket bra en rättspsykriatriker, som för 10 år sedan vittnade så att en seriemördare dömdes till livstids fängelse. Samtliga mord som hade begåtts var väldigt spektakulära och hade genomförts med exakt likadant modus. Nu, 10 år senare, så hade mord med samma modus börjat igen. Den dömde seriemördaren satt i tryggt förvar, men nu så pekade indicierna på Al Pacino själv. Även om slutet var ganska förutsägbart så var filmen bra och får 3 pirater av 5 möjliga.
Middagen blev en riktigt lyxmiddag. Stekt god äkta falukorv (tack Peter) med Heinz vita bönor. Allt medtaget från Sverige.
Länken så att ni kan höra MNE:s bidrag till ESC.

5 kommentarer:

  1. Den här också bara 3 av 5??

    SvaraRadera
  2. Låten - nja..... Jag tror Sverige klarar sig bättre! Måste ta mig tid att lyssna på de övriga bidragen!

    SvaraRadera
  3. Ja men en 3:a är inte dåligt. 2 pirater är godkänt.

    SvaraRadera
  4. förresten revolutionary road får en en pirat med två stora feta kryss över........

    SvaraRadera
  5. Skönt att höra det inte vi får ALL snö här.
    Ha dé
    Peter

    SvaraRadera