söndag 29 mars 2009

Helg


Fotot visar Petrovac från ovan.

På fredagskvällen träffades några av oss från kontoret på den irländska puben "Four Lepricorns". Vi brukar träffas där just på fredagar för att ta en eller två Guinness. Ibland så blir det väl kanske tre och fyra också. Men vid 20.00-tiden så plockar personalen bort bord, stolar och höjer musiken. Då är bara att inse att man inte platsar där längre och lämnar pub:n.
Efter våra Guinness så gick Martin och jag till rest La Lanterna för en pizza med lite gott vin. Jag har en ny favoritpizza. Den heter Mexicana och förutom ett tjockt ostlager har den starka korvar och lite skivad vitlök. Var väl tillbaks i lägenheten så där 23.00.
På lördagen så gick jag som vanligt till grönsaksmarknaden och köpte det jag brukar köpa där(tomater, gurka, pepperoni och oliver).
Åkte sedan till Delta Citys Maxi och handlade det som jag inte hittade på marknaden. Efter Maxi vidare in till de centrala delarna av Poddan. Hittade en P-plats utanför café Kolestrol och upptäckte plötsligt att det inte var serbiska som pratades runt omkring mig. Det var italienska och man kunde faktiskt se det på kläderna också. De här människorna hade lite elegantare kläder än oss andra "Poddanbor". Då kom jag tänka på kvällens match. Montenegro - Italien. I skrivande stund så vet jag om resultatet. Italien vann och optimismen som fanns här bland montenegrinerna har idag (söndag) bytts mot den vanliga lite sura minen.
Idag söndag är det också parlamentsval här. Det är nog ingen "högoddsare" att nuvarande premiärminister Milo Djukanovic kommer sitta kvar. Vi får se imorgon (måndag).
I dag söndag så har jag en än gång varit i Petrovac och letat efter semesterboende. Hittar inget som känns så där jättebra. Dejans hus hade varit perfekt, men nu har han hyrt ut två rum till fyra personer och jag vill inte dela lägenhet med några okända. Tittade på ytterligare en lägenhet. Ett rum med kokvrå och en liten balkong. Det kändes varken bra eller rätt. Men det är ju drygt två månader kvar och jag kommer säkert hitta något.
Igår var det sommar här och idag så är det visserligen ganska varmt men det har regnat.
Lördagskvällen tittade jag på fotboll förstås men jag hann också med en film med Kathie Winslet. Hon är ingen av mina största favoriter, men var nyfiken på att se filmen som hon fick en Oskar för. Filmen heter "The Reader" och de första 45 minuterna så bekräftades min uppfattning om just Kathie Winslet och hennes tidigare filmer (Titanic, Revolutionary Road mm). Så inledningen av filmen var en kärlekshistoria där den ca 30-åriga Kathie hade ett förhållande med en 15 årig skolpojke. Plötsligt en dag så var hon försvunnen. Hon var helt borta tills pojken, som nu hade blivet några år äldre och studerade juridik besökte en................
Filmen hade ett svenskt tempo, men var helt OK. Slutet var väl inte direkt överraskande men ändå på något sätt oväntat. Den här filmen får också tre pirater på den fem gradiga piratskalan.

1 kommentar:

  1. Tråkig att höra att punschen tagit slut och det är ju inte alkohol utan en krydda till ärtsoppan som jag ser det. Du låter ganska lugn beträffande sommarboendet med tanke på att det inte är såååå lång tid kvar. Men du har säkert något ess i rockärmen.

    SvaraRadera