tisdag 17 mars 2009

Tisdag

Tisdagen tillbringade jag på Montenegros Polisskola och förberedde några lektioner. P g a den globala ekonomiska krisen så är det bestämt att alla måste hjälpa till med den kompetensen som man har. Eftersom jag har en förflutet av preparatkännedom så har det bestämts att jag ska "biträda" med att utbilda 200 poliser och tulltjänstemän/kvinnor. "Biträda" är ett ord som har fått lite annan betydelse för mig. "Biträda" innebär från mig idag: skriva kursplan - utforma utbildningen - skaffa material - arrangera materialet - genomföra de två första utbildningsinsatserna. Övrig personal från OSCE kommer att sitta med och lära sig så att de kan ta över delar av kommande utbildning. Just nu känns det som jag som ensam svensk står för 70 % av hela sektionens sammanlagda arbetsuppgifter. Men varför klaga? Tiden går fort och man gör nytta.
Lämnade så Danilovgrad vid 13.00-tiden och var lite hungrig. Stannade vid en mindre "Rostilj" (=korvkiosk fast utan korv, man har istället nygrillad kycklingfilé, pleskavica, fläskkött i varmt bröd. Jag beställde "Pileci Batak" (=kycklingfilé i bröd med kuprus (vitkål)och ajvar). Det tog visserligen ca 10 minuter kycklingen den var färdig. Men vilken höjdare. Så gott. Åkte tillbaks till kontoret och började rapportera tidigare genomförda aktiviteter.
Efter ha arbetat klart så satt Peter och väntade på sitt hotell. Vi åkte sedan och åt middag. Peter var mätt och jag likaså. Men två små pizzor lyckade vi ändå pressa ned.
Fotot är en härlig sensommardag från vägen mellan Petrovac mot Poddan.

2 kommentarer:

  1. Ni kör fortfarande med GI-middagar, hör jag! Vad är namnet på dieten? Omvänd-GI, Falsk-GI eller Lura sig själv-GI? Går ni ner i vikt? Man kanske ska prova den dieten?? eller ??

    SvaraRadera
  2. Peter har sagt att "GI" betyder "Gott intag" och det tycker jag låter bra.
    Annars så med tanke på uttrycket "falsk bulemi" att man äter och äter och skiter i att spy så funkar nog "falsk GI" oxå.

    SvaraRadera