måndag 23 mars 2009

Måndag igen

Fotot föreställer huset som jag bor i. Jag bor på fjärde våningen och hissen fungerar...........

Det såg ut att vara en underbar morgon. Solen sken och jag hörde ingen vind. Efter morgon- bestyren så gick jag ut för att promenera till kontoret. Faktiskt, det var ganska varmt och ingen vind. Framme vid kontoret så kändes allt bra. Gick in rummet och tryckte på datorns "on-knapp". Efter några minuter kom Valeri. Han frågade om vi skulle gå och dricka en kopp kaffe. Jag tittade på klockan och konstaterade att den var bara 08.00 och vi skulle hinna med en kopp innan dagens förvärv började på riktigt. Jag föreslog att vi skulle sitta ute i solen. Valeri såg på mig och sa "vi får ser hur det känns". Förstod inte riktigt vad han menade, men vi lämnade byggnaden och gick till höger ut på torget. Tog plats utomhus på första bästa caféet och beställde in varsina "Deutsch coffee". Valeri var klädd i tröja och en varm jacka. Efter en stund så insåg jag varför. Värmen som hade varit några minuter tidigare hade nu förvandlats till en kall nordanvind. Men man är väl "viking" och lite blåst är väl inga problem, tänkte jag för mig själv. Iklädd kortärmad skjorta och en tunn kavaj så började jag frysa. Men jag sa inget. Valeri frös ännu mer i sina vinterkläder. Men ingen av oss klagade. Drack kaffet och gick tillbaks till kontoret. Där möttes vi av Dragisa (vår assistent) som undrade hur vi kunde vara så "korkade" att vi satt ute och drack kaffe när det var så kallt. Valeri nickade, såg sedan åt mitt håll, log och sa:
"Vad ska man göra med de där skandinaverna? De fryser ju aldrig. Lars frös ju inte och jag ville inte vara sämre. Men det var kallt och jag har fruset like hell"
Jovisst frös jag, men jag ville inte klaga på att det var lite kallt när det var mitt förslag att vi skulle sitta ute i "solen".
Dagen gick fort och det var dags att gå till min lägenhet. På vägen till lägenheten så tyckte jag nog mig ändå känna lite vårvärme. Dessutom så var "utelivet i Poddan" lite annorlunda. Mer folk ute och promenerade. Ute serveringarna har öppnat. Reorna har nästan över.
När jag är inne i lägenheten så går jag ut på balkonen och sätter mig. Det är ljust och jag hör något som jag uppfattar som en lärka. Tittar upp i skyn och visst är det något som står still och fladdrar med sina vingar. Poddans första lärka och vem vet kanske värmen snart är här. Jag tittade länge på fågeln i skyn och helt plötsligt så börjar den närma sig min balkong. När den är ca 10 meter från mig så upptäcker att "lärkan" är inte fågel utan en fladdermus och den kvittrade inte heller.
Jag går tillbaks in och värmer upp resterande pannbiffar med lite ny lagad ratatouille.

1 kommentar:

  1. strunt samma fladdermus eller lärka, bara vårkänslorna poppar fram. .-)

    Kram Malin

    SvaraRadera