lördag 14 mars 2009


Jag stannade bilen utanför Martinovic köttaffär. Tänkte bara att se om de hade ngn kalvfilé. Förra veckans kalvfilé var ju så god. Peter stannade kvar i bilen. Jag fann det jag letade efter och när jag kom ut från köttaffären så hade en bil parkerat snett i motsatt färdriktning (se bild ovan). Snygg parkering!!!!!
Peter tycker jag kör mer och mer "montenegrinskt". Vet inte om jag ska det som en komplimang eller inte. Själv tycker jag alla andra i trafiken här är idioter...........
Vad skönt med en frisör som gör vad han ska. Nu har jag bytt frisör och äntligen hittat en som har fattat att prioriteringen är håret på huvudet och inte mina ögonbryn. Skönt också att den nya frisören inte kan ett ord engelska och att han inte bryr sig om jag är gift eller inte. Så nu är jag nyfriserad, ögonbryn - öron lite fint putsade och jag lyxade till med en rakning också. Dyrt??? 11 Euro och det är väl OK.
Igår var jag och undervisade. Kursen hölls till på ett jättefint hotell på kusten. Maten var helt fantastiskt och man använde sig av ett så kallat "Swedish table". Varför det heter "Swedish table" vet jag inte och inte ngn annan heller för den delen. Det är väl samma sak som med "Deutsch coffee". Ingen vet varför kaffet heter så. "Deutsch coffee" är ju inte helt logiskt namn. Skulle det heta ngt med "Deutsch..." vså skulle det väl heta "Deutsch café" eller om man ska använda sig av ett språk "German coffee". Nåväl "Swedish table" ar helt enkelt buffé. Maträtterna är många och varierande. Ska man äta hotellets mat i veckor så är risken ganska stor att man skulle gå kraftigt upp i vikt.
Igår när jag kom till hotellet så berättade Peter att han hade insett faran med så mycket god mat, så han åt enligt "GI-metoden". Det var ju bra tänkte jag tyst för mig själv.
Klockan blev 13.00 och det var dags för lunch. Men nu måste jag be "er" mina kära läsare att förklara för mig vad "GI" är. Jag trodde jag visste, men när jag såg Peters "GI-tallrik" så insåg att jag harfmissförstått hela konceptet. På Peters tallrik fanns två tredjedelar av potatis i sås, en tredjedel kött samt två stora skivor med vitt färskt bröd. Som "pricken över i:t" i denna "GI-måltid" avslutades den med tre stora kulor med glass. Så om det är ngn som har liknande "GI-recept" var vänlig att skicka dessa till mig, för jag behöver gå ned i vikt........
Gårdagskvällen avslutades på Irish Pub:n "Four Lepricorns" där Guinnessen flödade. Jag gick sedan med "GI-Peter" och Martin till restaurang La Laterna. Följde Peters "GI-råd" och tog en liten pizza Mexicana. Men jag skulle nog gjort som Peter och beställt en stor Cappriciosa istället. Det där med "GI" verkar inte vara så tokigt i alla fall. Till våra pizzor drack vi vinet Sassa Negro och efter maten blev "Deutsch Coffee" och en Loza.

2 kommentarer:

  1. Jag nekar fortfarande till att det var mer ån EN skiva bröd. Och att det var 2/3 potatis berodde naturligtvis på att den SMÅ 3-delar. Totalt sett var hela tallriken högst en 3-del....
    G I står väl för "GOTT Intag", eller ??
    Det lär bli mer GI i kväll hemma hos dig.
    (det brukar det ju vara)
    Peter

    SvaraRadera
  2. Den här typen av GI metod verkar vara den typen som man mest använder på helger och semestrar! Och den fungerar utmärkt.

    SvaraRadera