söndag 22 mars 2009


Vaknade förvånansvärt pigg på lördagsmorgonen och uppriktigt hade allt annat varit väldigt överraskande. Firandet av 17 mars "firades" på kontoret och något Irish Pub blev inte av. Uppriktigt så var det skönt.
Tidigare under veckan hade jag fått två flaskor bulgariskt vin av Valeri. Han hade tagit med dem sig från Bulgarien, som enligt honom ska vara ett ev Europas bästa vinländer. Hmmmmm vet inte det jag. Vill inte vara otacksam men vinet var OK men visst har jag smakat bättre, även som har varit producerat här i MNE. Vet inte om det berodde på vinet eller inte, men det höll på att sluta i katastrof. Vinöppnaren gick sönder så jag fick använda mig för första gången av universial verktyget som jag har fått av min arbetsgivare. Jag tror inte att man har tänkt att det skulle användas till att öppna vinflaskor. Men är det nöd så är det nöd.
Så lördagen bestod av enbart rutinsaker. Åka handla på "velika piaza" och sedan iväg till Maxi i Delta Center för de övriga veckoinköpen. På vägen till lägenheten så hyrde jag två DVD. Det var "Gomorra" och "Ghost town". Recension kommer senare.
Lördagsmiddag var färsk Tortellini med rökt skinka och ärtor. Börjar bli lite trött på kavlfilé (gäsp).
Det var tänkt att jag skulle ha åkt till Dejan i Petrovac på söndagen, men jag struntade i det. Vädret var inget vidare och varför ska jag krusa denne Dejan. Men nästa vecka måste jag åka till honom eller om jag hittar något annat.
Så söndagen blev tvätt- och strykdag. När jag ändå var i "hemma tagen" så städade jag också. Stanko (min landlord) kom och hälsade på. Han tyckte det såg(innan jag hade städat) ostädat ut och skulle ordna någon som kom och städade, strök mina skjortor för 20 Euro. Jag tror inte att han kommer att hitta någon och uppriktigt så vill jag nog göra det själv.
Handboll igen och på TV den här gången. Sverige vann igen över MNE och är nu klara för EM. När jag såg TV-sändningen från Norrköping så reflekterade jag över att det var så många från Montenegro i publiken och när matchen var här i MNE så var vi bara tre!!!!!!!!!!
Söndagsmiddag blev något jag har längtat efter mycket länge. Pannbiff, lök, kokt potatis och lingonsylt. é så kanon.
Filmen "Gomorra" hade nog varit bra om jag förstått något. Boken är bra men man känner inte igen boken när man ser på filmen. Det hade nog funkat lite bättre om det hade funnit en engelsk text, men det fanns inte. Italienskt prat hela tiden.
"Ghost town" en trevlig komedi med ett bra budskap. Lyckligt slut, även om jag är motståndare till lyckliga slut, så ska nog komedier sluta lyckligt (och jag tror inte man vet riktigt om de fick varandra till slut.....). Han som spelar huvudrollen i "Kontoret" har huvudrollen och gör det mycket bra. På minner lite om "Kontoretkaraktären".
Fotot är från vägen mellan Petrovac och Budva. Fotograf är Peter och togs i höstas.

2 kommentarer:

  1. Hushållsarbete är inte fy skam. Man känner sig verkligen duktig efteråt. Och då kan man belöna med en pannbiff eller två. Lät gott!

    SvaraRadera
  2. Hushållsarbete hemma i Teby också, mest tvätt!

    SvaraRadera