tisdag 10 mars 2009

Måndag


Det var sen måndagseftermiddag och jag gjorde mig klar för att lämna kontoret. Plötsligt kommer Pedja in i rummet. Han är iklädd kritstrecksrandig kostym, vit skjorta och rosa slips. Han ler med hela ansiktet. Ställer sig mitt i rummet och sträcker på sig genom att knäppa händerna och sträcka armarna över huvudet.

"Ohhh Lars Im in so physical good form. Havn´t been smoking for five weks and exercising almost every day", sa han och tittade ut genom fönstret.

Vad ska man svara på det, tänkte jag tyst. Det tog några sekunder innan han vände sig mot med en frågande min. Han ville väl antagligen att jag skulle hålla med om att han var duktig, som hade börjat ett nytt liv. Jag tycker verkligen att det är jätteduktigt av Pedja, men skulle jag börja prata med honom så skulle det säkert ta en halvtimme innan jag kunde lämna kontoret. Inte för att jag hade så där jättebråttom, men jag ville gå och lämna tillbaks mina hyr DVD-flmer och sedan till lägenheten för att äta.

"Pedja, you have" började jag, reste mig och tog på mig kavajen, "an extremely good character. I wish you can continue on the same "road" and you will have a long life. See you tomorrow......." avslutade jag och lämnade kontorsrummet.

Började gå in mot centrum på "boulevarden" och tänkte för mig själv att den "stora bron" har nu varit avstängd över en månad. Genom Poddan flyter floden Moraca och i de centrala delarna av Poddan så finns det två broar, som man kan använda sig av. Den nyaste och modernaste heter "Millenium Bridge" och är den vita lite futuristiska som syns på bilden ovan. Den gamla har inget namn, men kallas för "old bridge" och har säkert funnits i 25 år. Fotot är taget från "old bridge". Men för ca fem veckor sedan började man renovera bron. I tidningarna kunde man läsa att egentligen så behövdes det inte, utan det var mer för säkerhets skull. Man beräkande att renoveringen skulle ta ca två veckor. Den första veckan var bron öppen för fotgängare och man hade sparat en fil för biltrafiken. Man använde sig av släggor, stora borr och andra verktyg för att bokstavligen riva den gamla bron. Tidigare gick jag två gånger om dagen över bron och fascinerades över hur den blev tunnare och tunnare och smalare och smalare. Brons räckens togs ned och till slut så fanns inga räcken eller staket som omgärdade bron. Till slut så stängdes trafiken av både för fotgängare och biltrafiken. I tidningarna kunde man dagen efter avstängningen av bror läsa att egentligen så behövde man av säkerhetsskäl inte stänga bron för trafik, men man gjorde det i alla fall för säkerhets skull.

Nu så använer jag mig av gångbroarna som finns. När man använder den äldsta så och är på mitten så känns det som en mindre jordbävning. Gångbron rör sig lite upp och lite ned och man får en liten jordbävningskänsla.
Vid 18.00-tiden så kom jag till lägenheten och lagade till en "Chili con Carne" och drack iskallt vatten. Kanongott och avslutade som efterrätt med svensk smågodis som mina nära och kära hade med sig ned hit.

3 kommentarer:

  1. Hej. Roligt att du är igång igen. Denna gången kanske jag slipper figurera med lite felsägningar när det inte finns nå'n som skvallrar till dig.Vi ses på fredag.Peter

    SvaraRadera
  2. Vilka filmer hade du hyrt? Någon du kan rekommendera förutom Slumdog som du tidigare recenserat?

    SvaraRadera
  3. Visst är bumlingarna goda?????

    SvaraRadera