söndag 8 mars 2009

Lördag


Pedja hade tidigare under veckan berättat om de fantastiska oliverna från Ulcinj. Ulcinj är en stad nära den albanska gränsen i de södra delarna av landet. Majoriteterna av invånarna är av albansk ursprung. Oliverna är 100 % ekologiska och de finns olika kvalitéer. Han beskrev var i och vilken försäljare i "Velika Piaza" (grönsaksmarknaden) där de skulle finnas.
Eftersom en av mina lördagssysselsättningar är just Velika Piaza och handla grönsaker så visste jag på ett ungefär var han menade.

Jag tog bilen till marknaden och efter det sedvanliga kaoset vid P-platsen, som hör till marknaden kunde jag till slut parkera bilen. Visserligen i en jättestor vattenpöl, vilket medförde att jag fick vada fram i vattnet iklädd lågskor. Väl inne så tittade på min nyskrivna inköpslista och började med att köpa sju blodgrape frukter. De kom också från Ulcinj och hade plockats ned från trädet tidigt samma morgon, berättade försäljerskan Vidare handlade jag av samma kvinna gul lök, röd lök, färsk vitlök, gurka och tomater. Betalade för mina grönskaer och sedan letade jag mig fram till olivförsäljarskan. Hon var en ung kvinna i 25-årsåldern och pratade bra engelska. Faktiskt så brukar jag handla oliver och olivolja av henne. På disken hade hon tre hinkar med oliver av skiftande kvalitet. Hon blev glad över att se en trogen kund komma tillbaks och hon undrade om jag var intresserad av olivolja. Jag förklarade att det var oliver jag var ute och frågade henne vilka oliver i de tre hinkarna som hon rekommenderade. Hon tittade sig runt omkring och lutade sig fram mot mig och sa:

"Nichta ("inga"). For special customer I have special olives" svarde hon och böjde sig ned under disken. Där fanns en blå behållare med lock och från denna behållare tog med hjälp av en stor skopa svarta oliver. Oliverna var blänkade svarta och de såg verkligen goda ut.

"Proba", uppmanade hon och med fingarna tog jag en blänkande svart oliv. Ni kommer väl antagligen inte tro mig, men det var den godaste oliv jag någonsin har ätit. Köpte 500 gram och betalade 3 Euro. Glad över mina inköp lämnade jag marknaden och gick mot vattenpölen.

Åkte sedan vidare till Martinovic köttaffär och såg att i den manuella disken låg en filébit. Jag frågade om det var ox- eller kalvfilé och fick svaret "young cow". Jag nickade och med teckenspråkets hjälp menade att jag ville ha hela biten. Gick till kassan och betalade 7 Euro för den 1 kg stora kalvfilén. Vilket fynd.
På vägen tillbaks till lägenheten passerade jag DVD-affären. Frågade om de hade fått in den 4-faldigt Oscar belönade "Slumdog Millionaire". Döm om min förvåning när han tog fram DVD och frågade om det var den jag menade. Anledningen till min förvåning var att filmen hade premiär i Sverige den 6 mars. Nästa gång ska jag fråga om de har "Mannen som hatade kvinnor".
Maten blev kanon och filmen var jättebra.

3 kommentarer:

  1. Hej där ute i bloggvärlden! Livet i Poddan verkar spännande så det blir till att följa bloggen. 70 riksdaler för ett kilo kalvfilé det var som sagt var ett riktigt fynd. Gjorde du kalvfilé Oscar eller? Och vad drack du till, ett gott italienskt eller något montenegriskt kanske? Vi hörs. TJ

    SvaraRadera
  2. Där har jag varit!!!!!!!!!!!!! KUL!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du blivit bloggare! Jag kommer följa dig.
    Kram Malin

    SvaraRadera